Monday, December 27, 2010

Carta Daeng Marewah

61 comments:

  1. boleh guna perisian dari http://webtrees.net untuk salasilah keluarga secara online (kena ada web hosting) atau http://www.gramps-project.org (yang ini dalam komputer sendiri

    ReplyDelete
  2. Tahniah abg,,,,lengkap....good job:)

    ReplyDelete
  3. Tahniah abg,,,,lengkap....good job:)

    ReplyDelete
  4. saya mahu berganding bahu menjejak salasilah keturunan kita "tok Langgar"..saya generasi ke 8 tok langgar

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh aizad silakan tinggalkan no phone dalam pm fb saya pak cat atau leeq79@yahoo.com

      Delete
  5. salam. Saya dari tedong. Pd pendapat sy klu kita terus menghubungkan Tok Langgar dengan Daeng Marewah agak kurang tepat. Sbb banyak persoalan yang perlukan jawapan seperti asal usul Tok Langgar, nama sebenar Tok langgar, anak-anak Daeng Marewah dan banyak lagi..,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daeng merewah ada 2 org anak ..klu rasa nk tau lbh lanjut.. dtg la jmp mak sy dpn kubur tok langgar tu.. anak abd aziz kasim..

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Opps, kita mungkin bukan keturunan Daeng Marewah sebab maklumat yang baru diketahui adalah seperti berikut:

    Nama sebenar Tok Langgar adalah Raja Mohamad Said Bin Raja Ali Haji Bin Raja Ahmad Bin Al Syahid Raja Haji Bin Daeng Chelak.

    Adik beradik Tok Langgar 12 org:
    1. Tok kejuak
    2. Tok Jambi
    3. Tok Kari
    4. Tok Alam
    5. Tok Akeh
    6. Tok Langgar
    7. Tok Kamat
    8. Tok Alun
    9. Tok Ribut
    10.Tok Pulau
    11. Tok Dara (Perempuan)
    12. Tok Raja Mamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy dr susur galur demang jaafar bin awang bin ribut

      Delete
  8. saya rasa tok langgar yang saya maksudkan ialah kuburnya dia di belakang bengkel atan serkam darat. Beliau adalah orang yang bertanggungjawab membuka kampung serkam darat... cuba tuan asrol cek adakah tok langgar yang saya maksudkan datang daripada maklumat yang sama saudara perolehi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum , tuan .. sy bernama Mohamad Ikmal .. Sy dikatakan berasal dari jalur keturunan daeng merewah .. my great grand mother bernama Tok Itam .. dia yg berasal dr keturunan daeng merewah .. tak byk yg kami ketahui .. tpy , berdasarkan gmbar jalur keturunan tersebut terdapat 3 nama hitam dr ketiga tiga shaaban , puasa , sentol .. bolehh tuan dpat serba sedikit tntang ketiga2 nama itu .. ekmalnadzri97@gmail.com ... please email to me klu tuan ada information about it ..

      Delete
    2. Enter your reply...Anak Daeng Celak....yg berkahwin dgn Tenku Mandai.....Tengku Putih...dan Tengku Hitam.... sebab tu keturunan Tok langgar...ada banyak nama Tok Putih...dan Tok Hitam...anak Sultan Ali...Umbai pun ada nama Tengku Putih.... mungkin semua berkait.. sebab... orang Bugis...suka ambil nama moyang mereka...supaya tak dilupai...susur galur mereka....

      Delete
    3. Enter your reply... Pernah keturunan Raja Ali...mandi tabal... tempat salah satu...tempat..dia kena ziarah..Makam tok Putih keramat kat serkam....mengapa?... mungkin... bomoh diraja tahu rahsia...siapa makam tersebut....

      Delete
  9. salam ukwah kepada semua dan salam persaudaraan . ada masa, umur panjang kita jumpa. free free kongsila maklumat dan sebar2x infor blog ini kepada saudara kita yang lain

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum kepada saudara sekalian....

    Nama saya Mohd Noorafendy Bin Md Karas Bin Hamzah Bin Mahadi Bin Monel Bin Puasa Bin Raja Mohammed said (Tok langgar)

    Saya rasa terdapat kesilapan sedikit kesilapan dari carta yang saudara buat...kerana keturunan Tok Langgar bukanlah dari keturunan Daeng Marewah.

    Kepada En Mohd Asrol saya pasti Yang Tok Langgar @ Raja Mohammed Said yang makam nya terletak di belakang bengkel atan serkam adalah seorang anak tunggal..

    ReplyDelete
  11. Salam semua. Ya, memang kubur Tok Langgar di belakang Atan Work Shop, di serkam.
    Utk pengetahuan Puyu, Daeng Marewah tidak mempunyai banyak keturunan. Hanya diketahui adalah opu Daeng Kuning (panglima hitam) di Perak.

    Klu dikatakan Tok Langgar ank kpd daeng Marewah, mmg tidak mungkin krn jarak masa antara Tok Langgar dgn Daeng Marewah yang terlalu jauh.

    klu rujuk kpd nama-nama keturunan raja-raja bugis, memang jelas Raja Mohammed Said adalah petera tunggal kpd Raja Abdul majid.

    Mungkin saya ada kesilapan pd nama adik beradik Tok langgar. Mrk adalah sepupu kpd Tok langgar.

    ReplyDelete
  12. Salam saudara PUYU,
    Maklumat yang sy perolehi betul dgn maklumat saudara. Klu ikut dari carta saudara, saya dr keturunan monel bin puasa. ramai jgk nama-nama yang sy dan mak sy kenal.

    ReplyDelete
  13. kesilapan pd nama Tok Langgar. Nama sebenar beliau:

    RAJA MOHAMMED SAID BIN RAJA ABDUL MAJID BIN RAJA ALI HAJI BIN RAJA AHMAD BIN RAJA HAJI FISABILILLAH BIN DAENG CHELAK.

    BEKAS MAKAM RAJA HAJI ADA DI TELOK MAS. JENAZAHNYA TELAH DIBAWA PULANG KE PULAU PENYENGAT. MALANGNYA, BEKAS MAKAM TIDAK DIAMBIL BERAT OLEH KERAJAAN NEGERI SBG SIMBOL SEJARAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera, yg dikatakan di Telok Mas itu bekas makam Raja Haji adalah tidak benar.Ianya hanyalah tempat Raja Haji dibedil mati oleh Belanda krn jenazah Raja Haji telah dibawa dan ditanam oleh Belanda dlm kota Melaka di bukit St Paul sehinggalah British mengambil alih Melaka,jenazahnya telah dipindahkan ke Riau atas permintaan anakandanya Raja Jaafar yg menjadi Yamtuan Muda Johor~Riau.Sebenarnya jenazah yg disemadikan di Telok Mas itu ialah almarhum Raja Abdullah ibn Raja Jaafar ibn Raja Ali 1 (Marhum Pulau Bayan) ibn Daeng Kemboja ibn Daeng Perani atau lebih dikenali sbg Orang Besar Klang yg telah membuka dan membangunkan Kuala Lumpur.Selepas terjadinya Perang Klang almarhum telah berundur ke Kg Ketapang dan mangkat di laut dan dikebumikan di situ pt tahun 1869.Itulah fakta sebenarnya dan sebab itulah sejarah harus dipelajari dgn mendalam bukannya mengambil bhgn2 tertentu utk kepentingan sendiri shj.Wassalam

      Delete
  14. terima kasih kepada semua saudara yang memberi komen. bagi hendak memecahkan data yang diporehi saya tidak berapa mahir. mengikut bekas pengarah pendidikan melaka dirumahnya ada salasilah yang lengkap dan bekas mufti negeri sembilan ada menyimpan salahsilah yang lengkap juga. maklumat yang dirangka ini ada catatan daripada abang sulung saya ketika berjumpa dengan Datuk Talip Md Zin , Pok long Ibab dan mereka yang diatas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Tuan, boleh saya bertanya melalui email? Terimakasih

      Delete
  15. cik Aini minta maaf bebanyak terdeletela komen awak. apa-apa pun berila sebarang maklumbalas tentang blog ini. yang pasti kita ada saudara daeng dan salam ukwah daripada saya

    ReplyDelete
  16. tahniah bang chad.... kalo yg ader kekeliruan atau rasa tanggapan ni silap... normal lah masih dalam kajian kan.....

    ReplyDelete
  17. sama-sama sedara. daeng kuning panglima hitam daripada susur galur daeng Marewah x begitu en Asrol.

    ReplyDelete
  18. Nampaknya keturunan Daeng Marewah masih samar2 lagi.. setahu saya melalui cerita yg diceritakan oleh org2 tua sebelah mak di perak; keturunan dari daeng marewah serta anak2 daeng marewah tak ramai.. sebagaimana yg di beritahu dan diceritakan dari mulut2 pakcik makcik saya, keluarga kami adalah keturunan daeng marewah dan yg saya pernah dengar dari mulut org2 tua sebelah mak saya semua anak2 daeng marewah samada lelaki atau perempuan adalah pahlawan2 handal waktu ketika dulu dan mempunyai ilmu silat yg menggunakan selendang merah.. dan keturunan daeng marewah ini banyak dirahsiakan atas sebab tertentu.. tp tak tahu kenapa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga sama..boleh emel saya detail tuan atau puan..perak di mana ya?

      Delete
    2. Assalamualaikum, saya nabilah huda. Saya pun sama. Boleh emelkan salasilah daeng marewah yang penuh tak ?

      Delete
  19. salam saya ieka, setelah melihat carta salasilah keturunan daeng marewah, saya kurang faham. mak saya berkata, saya punya moyang saya punya ayah bernama daeng marewah, moyang saya bernama daeng tutompok yang berkhawin dengan maimunah, anak mereka ialah siti adrah yang berkhawin dengan anang, mendapat anak yang pertama muhamad nor bin anang iaitu ayah saya, di faham kan bahawa adik kepada siti adrah ialah abdullah dan jug anak buah siti adrah yang saya tahu adalah jawad & kami berasal dari muar sungai pulai. saya hanya ingin tahu sahaja tentang keturunan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut ni jurai baru satu uda keturunan. mohon panjangkan dengan jurai yang lain. Maklumat sikit.kalau dapatkan maklumat serba sedikit tentang sejarah keluarga adakah dia nama ulang atuk yang keluarga saudari dulu-dulu bagi tidak mahu meninggalkan nama datuk moyang dalam keluarga

      Delete
  20. minta tolong sesiapa boleh bagi tahu serba sedikit tentang keturunan saya ini.
    sesiapa yang ada maklumat lengkap boleh email ke saya yahoo n googlemail : ieyka_muhdnor@yahoo.com

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum. saya mencari salasilah keturunan daeng jali bin paraya. berkahwin dengan salah seorang puteri dari kerajaan johor lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan cuba cari maklumat kat kat muzium bugis johor. belah serkam kalu ada saya akan maklumkan

      Delete
  22. Assalamualaikum. Ntah tetiba boleh sampai ke blog u. Tgk dlm salasilah ada nama Arbak. Yg ex lecturer upm tu ke?

    ReplyDelete
  23. Salam sejahtera,sila layari laman royalark/Bugis Vice Regal Dynasty/riau utk dptkan maklumat ttg anak2 Daeng Bugis 5 Bersaudara.Wlupun laman ini diseliakan oleh org asing iaitu Prof Christopher Buyer/Dr Virginia Matheson yg merupakan pakar2 sejarah ttp mrk mendaptkan input2 dan menyalin drpd salasilah Riau yg telah disimpan dan dijaga sekian lamanya.Salah seorang drpdnya ialah almarhum Raja Abd Rahim Raja Mansor,datuk saudara sy yg mangkat pd 2009.Sejarah tak boleh diandai2kan,ianya adalah fakta yg perlukan kajian ilmiah,bukti2 dan dalil2.Byk kekeliruan terjadi krn nama2 yg sama tp sebenarnya org yg berbeza.Sbg contoh ada anak Daeng Marewah yg bernama Raja Mohd Said begitu juga cucu Raja Ali Haji bernama Raja Mohd Said juga.Itu sebabnya detail2 spt adakah dia anak tunggal,tahun bila dan kenapa dia membuka sesuatu tempat itu sgt penting bg mengetahui siapa dia.Saya berpegang pd fakta bhw Tok Langgar itu adalah Raja Mohd Said bin Raja Abd Majid dari jurai Raja Haji ibn Daeng Celak.
    Hubungi sy di 0126397120 jika ada kemusykilan..

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. apa yg sy sedia maklum diman cin jidin mempunyai 3 org anak dan ketiga tiganya mempunyai zuriat dan cucu cicit diman bin jidin masih hidup di kg pulai melaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy omri bin omar bin mohamad bin diman bin jidin bin puasa bin tok langgar...

      Delete
  26. nak bertanya.. dibawah keturunan tok puasa ada dua nama seakan sama nama dengan nama moyang kepada ibu.. iaitu tok sudin dan tok gidin.. boleh tahu ke tok sudin dan tok gidin ni dari sebelah tanah melayu atau tanah riau atau tanah sumatra atau dr tanah kalimantan.. kalo dr sebelah kalimantan saya yakin inilah salasilah keturunan saya yg hilang..

    ReplyDelete
  27. salam...sye pon keturunan daeng merewah..atok sye nma ibrahim...slpasnye sye x tau...mcmane nk tau yea...

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. As Salam, ada tak disebut nama tok Landan dalam susur galur Daeng Merewah ni?

    Arwah moyang saya bernama Mahadi dan arwah Datuk saya bernama Mahmud...

    Adik kepada Mahadi bernama Hanafi,

    Ada juga disebut Tok Landan dan Orang Kaya Mamat dalam cerita salah silah keluarga kami..

    Mungkin kebetulan atau sekadar ceritera lama yang telah pupus ditelan masa..

    ReplyDelete
  30. Assalammualaikum...tumpang tanya...mngikut keturunan sye asal dri bugis...daeng merewah...datok sye Ibrahim...mcmana nak tau
    yea..

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum..saya Zxxxx b Salleh b Idris b Samsudin b Ali
    Saya dpt maklumat bahawa Ali tu adalah Panglima Hitam@Panglima Lidah Hitam@Daeng Ali ( hulubalang kpd Sultan Abdus Somad Sultan Selangor..
    Daeng Ali ni dikatakan jalur keturunan drp Daeng Merewah..
    Ali ni dulu datang ke Tanah Melayu dua bersaudara...sorang ke Utara ( Parit Buntar ) , sorang ke selatan ( lokasi tak pasti ) beliau mati dibunuh..wallahu a'lam

    ReplyDelete
  32. Ada pendapat mengatakan Panglima Hitam Perak adalah anak kpd Panglima Hitam Selangor..wallahu a'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keturunan daeng pendalang.. ya.. saya adalah keturunannya

      Delete
  33. Daeng Ali tu adalah bapa kepada Tengku Kudin....bermakna Daeng Ali ni adalah bapa kpd Panglima Hitam Perak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah yang maksudkan Tengku Kudin, Yamtuan negeri Selangor semasa pemerintahan Sultan Abdul Samad

      Delete
  34. Ayah sy kata kami dari keturunan daeng marewah. His great grandfather named ismail.kami dari susur alur Daeng Ismail. Nama pak itam mak itam mmg slalu disebut2 by my grandmother.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum sya ingin tahu adakah keturunan daeng merewah ada yg bernama daeng ittu sbb tok saya bernama itam binti ittu dikata kn dr keturunan bugis dr jalur daeng merewah

    ReplyDelete
  36. Saya keturunan daeng pendalang . Ada sesiapa ada info...? Tqqq

    ReplyDelete
  37. Nama abah saya mahmod bin ramli bin daeng hassan bin daeng sepupuk.sampai sni sahaja saya ingt.jika ikutkan saya keturunan yg ke 7.dari keturunan daeng marewah.ikut peceritaan abh saya, moyang saya islamkan org muar waktu itu agama hindu.dan tubuhkan pancar silat.wallualam.

    ReplyDelete
  38. Silat gayong .. ade kena mengena dgn daeng marewah dn hg tuah.. panglima hitam gelar diberi..

    ReplyDelete
  39. Sebelah ayah aq dari deng marewah.nordin bin kamaruddin bin daeng suri@ malaengek bin daeng gharib bin daeng marewah

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum dikatakan dr arwah ibu saya dari keturunan daeng kuning nama moyang saya itam binti opu ittu ada sesiapa yg tahu bolh bantu saya...email kamal8188_82@yahoo.com

    ReplyDelete