Monday, February 13, 2012

maklumat Tok langgar.daripada saudara Asrol-Tedong

Opps, kita mungkin bukan keturunan Daeng Marewah sebab maklumat yang baru diketahui adalah seperti berikut:

Nama sebenar Tok Langgar adalah Raja Mohamad Said Bin Raja Ali Haji Bin Raja Ahmad Bin Al Syahid Raja Haji Bin Daeng Chelak.

Adik beradik Tok Langgar 12 org:
1. Tok kejuak
2. Tok Jambi
3. Tok Kari
4. Tok Alam
5. Tok Akeh
6. Tok Langgar
7. Tok Kamat- macam  tahu
8. Tok Alun
9. Tok Ribut
10.Tok Pulau
11. Tok Dara (Perempuan)
12. Tok Raja Mamat - macam tahu

9 comments:

  1. Untuk perkongsian semua. Ini adalah maklumat yg sy dapat dari sepupu saya. Maklumat yg beliau dpt dr bapanya (bapa saudara sy).

    Tok Langgar tu adalah tunggal anak kepada Raja
    abdul Majid jadi ikut nama ialah = Raja Mohammed Said bin Raja Haji Abdul Majid Bin Raja Haji Ali Bin Raja Haji Ahmad Bin Raja Haji Fisabilliah Bin Opu Daeng Celak Bin Daeng Rilaka

    12 org adik beradik Tok Langgar sebenarnye sepupu je ngan Tok Langar hasil perkahwinan Raja Hasan Bin Raja Haji Ali & Raja Maimunah Binti Al-Marhum Raja Abdullah so mereka dikurniakan :-
    1. Raja Kamariah
    2. Raja Mansur
    3. Raja Haji Ahmad
    4. Raja Mariah
    5. Raja Khalid Hitam
    6. Raja Rahiah
    7. Raja Ali
    8. Raja Haji Omar
    9. Raja Haji Abdullah

    Anak2 Raja Haji Ali hasil Perkahwinan dengan 4 orang isteri iaitu Raja Safiah Bt Al-Marhum Raja Jaafar , Daeng Cahaya Bt Daeng Menaroh , Che Sulong & Tengku Nai Bt Tun Sabtir maka :-

    1.Raja Abdul Rahman berkahwin dan ada 2 anak iaitu Raja Saadah & Raja Zuriah.

    2.Raja Abdul Majid ( Ayah Tok Langgar)

    3.Raja Kelsum kahwin dengan Syed Osman (Tengku Embong) tapi x de anak.

    4.Raja Selamah Kahwin dengan Raja Mansur Al Mrhum Raja Abdullah tapi xde anak.

    5.Raja Hassan Kahwin dengan Raja Maimunah Binti Al-Marhum Raja Abdullah ada 9 anak.

    6.Raja Sulaiman ( anak Kepada Tengku Nai) Kahwin & ada 1 anak iaitu Raja Mohammed Isa

    7.Raja Daud ( anak Kepada Tengku Nai) Kahwin dengan Chu Kecut Bt Shamsudin Tan ada 3 anak iaitu Raja Mohammed Yassin , Raja Haji Kassim & Raja Haji Mohd Sim.

    Anak no 6 & 7 kepada Raja Haji Ali ada di Indonesia( Pulau Penyengat) dan mengikut Tengku Nai Bt tengku Sabtir. Cuma yang No 1,2,3,4,5 berhijrah ke melaka. So apabila dihitung sepupu2nye + Tok Langgar yang ada di melaka = 12 Orang.

    Dalam susur galur bugis anak lelaki adalah pembawa waris bagi setiap keturunan.... jadi yang diberi keutamaan kepada Tok Langgar a.k.a Raja Mohammed Said selaku anak lelaki sulung dalam sepupu2nye untuk membuka serkam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tedong.kami baru jumps keturunan raja Ali tadi.lama betul bersembang wpun beliau dh 77 dan tak begitu sihat

      Delete
  2. Sila lihat pd pautan di bawah. Lihat pada keturunan Raja Haji Fisabilillah.

    http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~royalty/states/indonesia/riau.html.

    ReplyDelete
  3. Nama-nama seperti Tok Langgar, Tok Alam dan Tok Jambi adalah nama samaran. Arwah Datuk sy pernah cakap Tok Langgar ada 12 org saudara. Dan yg pernah sy dengar dr mulut arwah, salah seorang saudara tok langgar adalah Raja Kamariah.

    Mungkinkah makam di kampung bemban adalah salah seorang saudara tok langgar??

    ReplyDelete
  4. Asalamualaikum .saya faez.saya mencari keturunan saya .mengikut arwah datuk saudara saya.sejarah keturunan saya dari keturunan bugis daeng marewa.dahulu arwah datuk saudara saya rajin memcari susur galur .namun selepas beliau meninggal.tiada generasi ingin teruskan.jadi saya wakil dari keluarga amat minat mencari salah silah serta susur galur ini yang ingin teruskan misi arwah datuk saudara saya.mengikut catatan yang beliau tinggalkan di dalam buku lama .arwah datuk saya bernama ibrahim dan moyang saya kassim serta atasnya haji abdul hamid dan atasnya lagi puasa .tetapi ade kekeliruan sedikit.kerana saya melihat susur galur daeng marewa ade bernama puasa baru la atasnya tok langgar.saya tidak tahu sama ada yang bernama puasa itu adalah keturunan saya atau tidak.harap saya mendapat alamat dari ini semua.tapi mengikut catatan datuk saudara saya yang keterunan saya bernama puasa ada 5 zuriat.iaitu pertama timah binte puasa kedua md noh bin puasa ketiga md salleh bin puasa keempat abdul hamid (adalah link keturanan saya kini)dan terakhir taib bin puasa .dan juga saya ada dikhabarkan mempunyai keturunan di serkam dan sungai rambai.harap ada sesiapa dapat membantu saya menjejaki keturunan saya.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum..disini saye ingin menyatakan yang saya adalah dari keturunan tok langgar yang ke 6..jika tuan Arshad kenal akan keluarga Ramli bin Md Jisin

    ReplyDelete
  6. Saya pun Ada dari ketuturunan Tok langgar. Datuk Saya Tok wahab bin hitam. Nek tang nenek Saya dayang binte yakop. Mak Saya jamilahbte wahab .

    ReplyDelete
  7. Facebook Saya Bina aziz..cucu Tok langgar.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete