Sunday, January 15, 2012

Coretan daeng 2012.Kenapa jurai keturunan Daeng Marewah ini Senyap???

Kenapa jurai keturunan Daeng Marewah ini Senyap???.
Kenapa tiada waris walak yang kuat menyimpan jurai keturunan Datuk Langgar Ini?
Apakah peristiwa yang berlaku dengan perjalanan Daeng Marewah dan cerita Datuk langgar?

Persoalan demi persoalan bermain di minda saya. ada masih jauh dalam usaha nak mencari cerita asal datuk nenek moyang daeng Juga masih jauh persoalan siapakan pemuka kampung serkam darat ini akan terjawab? .Dimana  lagi saudara saudara daeng Marewah dan Langgar yang tidak tahu dimana?. Persoalan akan terjawab sekiranya  maklumat lengkap Datuk langgar diperolehi dan sambungan daeng marewah ini INSYAALLAH terjawap.

7 comments:

  1. saya antara keturunan DAENG MEREWAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah dan salam daeng buat sedara. boleh kita bertukar maklumat jika ada. saya ingin rapatkan perhubungan daeng yang agak tenggelam nie. jawapan saya dah kenal pasti kenapa kita daeng marewah tiada susur galurnya. ada kelapangan kita boleh berjumpa dan berkenalan.

      Delete
  2. saya juga antara keturunan daeng marewah dan baru ke tahu hari ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih dan salam ukwah tuan. add facebook utk bertukar no tel..terima kasih

      Delete
  3. saya baru 2 minggu lepas tahu yang salasilah saya dari daeng marewah selepas diberitahu ayah saya. ada lagi cerita harta 5 raja bugis bersaudara ada tertanam di selat melaka setelah 5 bersaudara ini berpecah akibat diburu penjajah. waallahualam.

    ReplyDelete
  4. Sy kturunan daeng marewah cucu cicit daeng abdul hamid

    ReplyDelete
  5. Sy ktrunan daeng marewah cucu cicit daeng abdul hamid

    ReplyDelete