Monday, February 13, 2012

Adakah Sultan Ufuk Tan Boring ialah Upu Tandari Bureng Daeng Rilak

Datu Ratu Upu Tandari Bureng Daeng Rilak
(Salasilah dari TUHFAT AL-NAFIS oleh Al-Marhum Raja Ali Al-Haji Riau 1932)

1.Upu Daeng Parani1.Upu Daeng Menabon3.Upu Daeng Marewah4.Upu Daeng Chelak5.Upu Daeng Kumasi
Upu Daeng Chelak ibni
Upu Tandari Bureng Daeng Rilak
+ Tengku Mandak
(Yamtuan Kedua Riau)
1.Raja Haji2.Raja Lumu
(Sultan Salehuddin)
Sultan Selangor I
Raja Lumu
Sultan Salehuddin ibni Upu Daeng Chelak
(Sultan Selangor I)
1.Sultan Ibrahim
Sultan Selangor II
2.Raja Nala3.Raja Punuh4.Raja Sharifah

Sultan Ibrahim ibni Sultan Salehuddin(Sultan Selangor II)
1.Sultan Muhamad2.Raja Ismail3.Raja Ahmad4.Raja Yusof5.Raja Siah
6.Raja Siti7.Raja Aminah8.Raja Fatimah9.Raja Mariam10.Raja Maimunah
11.Raja Khatijah12.Raja Halijah13.Raja Abdullah
(Keturunan Sultan Selangor IV, V, VI dan sekarang)
14.Raja Haji15.Raja Abd Rahman
16.Raja Abbas17.Raja Salleh18.Raja Hussin19.Raja Usoh20.Raja Hamidah
21.Raja Syed

Radin Zainal Abidin (Lebai Kahar) Raja Mariam ibni  Sultan Ibrahim
1.Penghulu Shamsudin2.Hj Samad4.Bilal Omar5.Maduk

Bilal Omar bin Radin Zainal Abidin + ?
1.Zabedah

Maarof  bin Hj Nafiah + Zabedah bt Bilal Omar
1.Hamidah2.Shukor3.Hamid4.Amil5.Kabit
6.Syed7.Muhamad8.Diah9.Jemah

Amil bin Maarof
 + Asmah (Isteri-1)

Amil bin Maarof
 + Zaleha (Isteri-2)
1.Hj Ismail bin Amil2.Hjh Asiah bt Amil1.Md Diah bin Amil2.Md Latif bin Amil
.
Hjh Asiah bt Amil
+ Hj aksan bin Hj Ali
1.Hjh Aminah2.Hjh Hamidah3.Hafsah4.Hashimah5.Hasbiah
6.Umikalsom7.Khairi

Sumber:http://portalbugis.wordpress.com/

berpandukan carta ini dan pendapat asrol saya tergerak untuk mencari kepastian.maklumat  lain yang saya temui.

Cuma saya masih keliru adakah tok Longgar ini berkaitan dengan dengan Raja Haji Ketapang pernu . Kami agak keliru. kerana Raja Haji memang daripada Daeng Chelak daripada  Jurai sultan selangor dan kampung serkam darat pula dibuka oleh Tok langgar dan Makamnya ada disini dan kaitan dengan sultan johor.  terdapat 2 versi daeng di sini.(mohon rujuk kupasan  Haji Yahya)

Amatan saya,  Jika terdapat insan yang berbeza ini ada kemungkinan bantuan peperangan di ketapang pernu dan kerabat Raja Haji amat kemungkinan bantuan diberikan kepada serkam. Sedang mencari. Tidak pulak arwah ayah dan emak saya sekarang selalu menceritakan hal saudara di ketapang pernu melaka dan sejarah raja haji. Agak pelik kerana tidak ada  diceritakan dan digahkan perang di ketapang. mmmm. masih mencari lagi..

Maklumat Haji  Yahya juga ada menceritakan makam Raja Haji dan kami agak jauh dengan cerita Atuk Raja  Raji Haji. kenapa? Jika berkaitan kenapa kami tidak dibanggakan dengan kehebatan Datuk kami sebagai pejuang yang bekorban menentang portugis?

kenapa semua pemegang teromba meletakkan  kami semua  datang Daeng Marewah. agak pelik bagi saya kerana ia bukan satu mainan dan gurauan. saya perlu lagi mencari kebenaran  yang asrol katakan  dan jawapan bagi semua penduduk kampung Daeng di Serkam Darat ini.  Abng Asrol ada berjumpa denngan anak mat dagu di serkam baroh tak. atau tuan ada memegang sebarang salahsilah daeng. saya nak juga satu. nak cari titik pertemuan kita ini.rasa semakin banyak info dalam usaha pencarian jejak asal kampung dan diri ini. Ya ALLAH permudahkan urusan hambaMU ini. Amin

Menarik..


Haji Yahya Bin Hj Slamat berkata


Assalam mu’alaikum,
Saudara-saudara ku yg berketurunan Raja Haji Bin Daing Celak,sekiranya saudara-saudara ada menyimpan atau ingin mencari salasilah Raja Haji Raja Celak, bolehlah berjumpa Tuan Jaffar Bin Haron yg tinggal di Sungai Rambai , Melaka utk rujukan . Beliau ini merupakan keturunan Raja Haji Sahid Teluk ketapang dari jurai (Tengku) Raja Abdul Samad dan merupakan salah serang dari keturunan saya yg menyimpan salasilah lengkap keturunan Raja Haji. Jurai Salasilah saya dari nenek saya yang tertulis dalam salasilah simpanan beliau ialah :
YTM Raja Celak Daing Rilaga – YTM Raja Haji (Sahid Teluk Ketapang)Bin Raja Celak – (Tengku)Raja Ahmad Hitam Bin YTM Raja Haji alias Daeing Ibrahim Tok Sempang (Nama ditukar disebabkan pencarian Belanda keatas anak cucu Raja Haji Raja Celak Daeing Rilaga.Makamnya saya dah dapat cari dan dipastikan berada di Perkuburan Kampung Asam Kumbang(Serkam/Bemban) sudah terkambus disebabkan perkara2 kurafat yg dilakukan oleh mereka2 yg nak cari keuntungan dunia,insyaallah akan saya usaha perbetulkan kedudukan sebenar makam tersebut.) – (Tengku) Daeing Usman Bin (Tengku) Raja Ahmad (Memiliki beberapa isteri dan salah seorangnya keturunannya ramai menetap di Bemban Melaka, kampung halaman nenek saya) – Fakih Said Bin (Tengku)Raja Osman – Hawa Bte Pakih Said (Nenek Saya dari sebelah Ibu, Mariam bte Mustam).
Bagi mereka yg mengenali (Tengku)Daeing Osman Bin (Tengku) Raja Ahmad alia Ibrahim (Ihim) tlg berhubung dengan saya :
(Ustaz) Haji Yahya Bin Haji Slamat(Abu Nabil as-Sangapuri)-Singapura
No hp: +6596228453/0296228453
No rumah :+6564484276






No comments:

Post a Comment